972546799107

לא מרוצים

מתוך מגזין דה מרקר, מדור קריירה / קואצינג

איך מתכננים הסבה מקצועית או שינוי תפקיד? ניר מנהל מכירות בכיר בחברת מזון, חש חוסר שביעות רצון בתפקידו. התחושה החלה לכונן בו בשנה האחרונה לאחר שנים שבהן עבד בהתלהבות ובמסירות והתקדם עד לדרגה הבכירה ביותר בתחומו. אבל עכשיו שוב לא חש את אותה ההתלהבות בעקבות הצלחות במכירות ועמידה ביעדים. חלום ישן, להיות מעצב רהיטים, הפך פתאום לבוער בו, אבל המשכורת השמנה שקיבל מדי חודש בחודשו ומעמדו המובטח בחברה מנעו ממנו לעזוב את התפקיד, יחד עם הדאגה לפרנס את שלושת ילדיו הקטנים. ניר פנה לאימון עסקי בתקווה שזה יעזור לו להחליט לאן לפנות מכאן.

במהלך האימון נרשם ניר לקורס לעיצוב רהיטים, רק פעם בשבוע בשעות הערב. לאחר חודשיים בקורס כבר עיצב שידת טלוויזיה לביתו ושולחן אוכל לחברים. התחביב החדש העניק לו עניין בחיים והעובדה שלא השקיע את כל זמנו רק בעבודה אפשרה לו לקום בכל בוקר עם אנרגיות חדשות ולהבין שלמרות הכל, הוא עדיין מרוצה מעבודתו.

אבל האם לכך נועד האימון? "כל אימון הוא עבודה על הפער בין הרצוי למצוי, כלומר על הפער בין המקום שבו העובד נמצא למקום שבו הוא היה רוצה להיות", אומרת המאמנת העסקית נעה ירושלמי, מייסדתCOACH, חברה לאימון עסקי. "הפתרונות הם רבים ומשתנים מאדם לאדם.לא תמיד צריך 'לשבור את הכלים'- לקום ולעזוב את מקום העבודה ולחפש כיוון תעסוקתי אחר. אפשר גם לבדוק כיוונים שונים במקביל ולחפש שינויים פחות דרמטיים".

לעיתים מגיעים המאומנים של ירושלמי למסקנה שעזיבת מקום העבודה והתחלת פרק חדש הן הפתרון הנכון. במקרים אחרים הם מתמקדים בשינוי לטובה במקום העבודה הקיים. במקרים רבים, תחושה של חוסר שביעות רצון אינה נובעת ישירות

ממקום העבודה, אלא הייתה תלויה בתפקיד או בסיבות פנימיות מורכבות יותר. רוב האנשים, אומרת ירושלמי, נוהגים לדחוק את החלומות והרצונות שלהם לפינה. הפחד מפני קבלת תשובה שלילית מונע מהם להתקדם או לשנות תחומים ותפקידים והם נותרים לא מרוצים. "לא מזמן ערכתי סדרת מפגשים עם עובד שרצה לעבור לחו"ל במסגרת תפקידו, אבל למרות בקשותיו, הממונים לא המליצו עליו כמועמד מתאים לרה-לוקיישן. העובד נשאר ממורמר ולא הבין מדוע לא קיבל המלצות טובות. תוך כדי תהליך האימון הוא ביצע שיחת בירור עם הממונים שעזרה לו להבין מה עליו לעשות כדי להשתפר ומהם הם המדדים הקובעים את בחירת העובדים לרה לוקיישן בחברה", היא מספרת. לדבריה, לעיתים לא צריך אפילו לשנות תפקיד, ניתן למשל לשנות סגנון ניהול וליצור תפקיד שונה במהותו. מנכ"ל הנוהג לקבל את כל ההחלטות בעצמו, בלי להתייעץ עם מנהלים ועובדים בחברה, יכול לאמץ סגנון ניהול שונה, שנותן ביטוי לדעתם של עובדים נוספים בארגון. בדרך זו הוא יוצר לעצמו מעין תפקיד חדש, עם עניין וסיפוק חדשים.

דילמה אחרת שיכולה לעלות ממצבים של חוסר שביעות רצון, היא במעבר ממעמד של שכיר לעצמאי. אנשים נוטים לחשוב שהמעבר לעסק עצמאי יאפשר להם לפרוץ קדימה ולעשות את מה שהם באמת רוצים. אבל לפני שעושים צעד קיצוני מומלץ לשקול היטב את משמעויותיו האמיתיות. עובד שאוהב לעסוק בפיתוח תוכנות למשל, חייב להבין שבפתיחת עסק עצמאי תשאיר לו מעט מאד זמן לעסוק בפיתוח משום שיידרש ממנו לעסוק בעיקר בניהול."

עִבְרִית