972546799107

ארגונים מרוויחים

מתוך המגזין השבועי לקהילת המאמנים בישראל Coach Letter

מהרגע שנעה ירושלמי מאמנת עיסקית התחילה לאמן לפני שמונה שנים היה לה ברור שהיא רוצה לאמן מנהלים בכירים בארגונים או כפי שהיא מגדירה אותם "קודקודים". היתה לה תחושה מאוד חזקה שהיא יכולה לעשות הבדל בחיים שלהם ושל הסובבים אותם. לדבריה, "כאשר מנהל פורץ דרך זה כמו מעגלים במים. זה משפיע על מעגל המנהלים סביבו. מנהל מועצם מוביל אנשים מועצמים יחד איתו".

נעה מסתכלת על המנהל כעל בן אדם מלא ועשיר בצדדים שונים, כשחלק מעולמו הוא עסקיו. (לעולם היא לא תסתכל רק על הצדדים העיסקיים שלו,) לדבריה "המנהל הוא עולם ומלואו לכן לצורך האימון אין כל חשיבות אם הוא מנהל 800 איש או שלושה, זה נכון שכנראה יזדקקו למיומנויות ניהול שונות, אך מאחורי כל עסק ישנם מנהלים שהם בראש ובראשונה בני אדם."

לפני שלוש שנים אימנה נעה מנהל בכיר בחברת היי טק , מנהל שבעיני אחרים בחברה נחשב לבולדוזר, המזיז פרויקטים בגדול ומביא לתוצאות. במסגרת תהליך אימוני שעברו חלק מהמנהלים הבכירים בארגון, מצא לנכון מנהל משאבי אנוש להפנותו לאימון, מכיוון שראה בו פוטנציאל לצמיחה.

כדי לגדול אתה זקוק למראה טובה וגדולה
תוכנית האימון התחילה כאשר המתאמן הכריז שהבוס שלו מחו"ל הוא אידיוט שאי אפשר לתקשר איתו, ובגללו הדברים נתקעים. בפועל, הבעיה היתה בתקשורת ביניהם. בשבועיים הראשונים של האימון היה חשוב לנעה להפריד את המציאות מהדרמה האישית. "הבנו שיש שם שיחה שלא עובדת. ציפיותיו שדברים יקרו בצורה מסוימת התבדו, ולכן ויתר על תקשורת אפקטיבית עם הבוס".

התברר שחוסר התקשורת עם הבוס מחו"ל היה רק הסימפטום. בפועל רוב התקשורת האישית שלו היתה תקועה. זה התחיל מהבוס בחו"ל, המשיך בתקשורת בניהול שיחות צוות, שבהן לא הצליח ליצור מחויבויות,של עובדיו ומיקוד בנושאי השיחות, וגם בישיבות ההנהלה המצב לא היה להיט – הוא שם לב כי את רוב זמנו הוא מעביר בלבקר אחרים.

כפי שנעה מתארת: "באופן בסיסי הפתיל שלו היה קצר. כשנפגשנו הוא כבר היה בקצה. היה צריך לבדוק למה הוא מקשיב בשיחות, ומה יוצר את השיחה הבאה. אנשים שהיו מקפיצים אותו, הקשיב להם כאילו הם מזלזלים בו. כשהתחיל להבחין במציאות, זה לא מה שהיה שם. הם פשוט היו מי שהם היו, והוא היה צריך לאמן את עצמו להקשיב להם מתוך העתיד, מתוך החזון, ולא מתוך העבר שגורם לו להתפרצויות".

בשלב הזה בנתה נעה עם המתאמן חזון שכלל גם אופני תקשורת. איך אני מתנהל עם אנשים, איזה יחסים יש לי עם הקולגות, איזה יחסים יש לי עם הצוותים שלי. באופן כללי בררו איזה סוג של תקשורת תעשה לו את זה.

היחסים שראה בחזונו כללו יחסים מעצימים עם הבוס, אשר יכילו גם כבוד הדדי והתעניינות אחד בעולם של השני. ביחסים עם הצוותים ראה יחסים אפקטיביים שבהם יש הקשבה לאפשרויות חדשות ויכולת לרתום וליצור את המחויבות אצל האחר, וביחסים עם קולגות ראה יחסים שיש בהם הקשבה מעצימה לרעיונות חדשים ותמיכה הדדית. בכל הרבדים שאף המתאמן ליחסים שתהיה בהם זרימה, העצמה והתלהבות.

עִבְרִית